2008. december 12., péntek

Tökmagos pogácsa

Vacak macskám ma megsértődött - és ennek jelét is adja, - mert azt hitte, hogy az ajándékba vásárolt kosárka az ő meglepetése és egyből birtokba is vette.
Gabóca barátnőmnek névnapja van. Velem együtt ő sem rajong az édes dolgokért, ezért egy jó kis somogyi pogácsával fogom őt meglepni. Jó lesz este pezsgőkorcsolyának vagy a holnapi macskajajjos gyomrunk ápolására.

Az eredeti recept:
Böhönye híres pogácsatudók lakhelye. Gazda Józsefné már több versenyt is nyert, és büszke birtokosa az „arany pogácsaszaggató” díjnak, amit az itt közölt recepttel nyert el. A tökmagos pogácsa hozzávalói: egy kiló liszt, 40 deka főtt krumpli, 30 deka szárított tökmag, 10 deka zsír, 1 Rama kocka, 2 kefir, 2 tojás (és még egy a kenéshez), 1 csomag élesztő, 2 evőkanál só.
A hozzávalókat alaposan összegyúrjuk, majd rövid ideig pihentetjük. Ezután közepes méretű szaggatóval pogácsákat formázunk és forró sütőben pirosra sütjük. Sütés közben tojással kenegetjük.
Ebből a mennyiségből mintegy 50 darab pogácsát kapunk.

Imádom az ilyen recepteket, az összes többit meg találd ki, ha nincs arany pogácsaszaggatód.


Tökmagos pogácsa Fehérnyúl módra, avagy így készíti egy somogyországi leszármazott...

Hozzávalók:

30 dkg sima liszt,
20 dkg rozs liszt
20 dkg főtt krumpli
15 dkg hámozottt tökmag (nálam 5 dkg hámozott szotyi és 3 dkg pehelymix is került bele, mert csak így lett meg a 15 deka)
5 dkg kacsazsír
12,5 dkg margarin
1 doboz kefir
1 tojás (és még egy a kenéshez - a maradékot Vacak kapta engesztelésül)
1 csomag instant élesztő
1 evőkanál só.

Idő híján, gyorsan összegyúrtam a hozzávalókat és addig dagasztottam, míg rugalmas tésztát nem kaptam. (Elméletileg (tök) jót tenne neki a háromszoros hajtogatás is: kinyújtjuk, összehajtogatjuk, pihentetjük 15 percig és még kétszer megismételjük, csak hát ma lusta nyúl vagyok.)
Cipót formáltam belőle és letakarva, ágyban és párnák közt egy órát kelesztettem. Lisztezett deszkán egyujjnyi vastagra kinyújtottam, tetejét késsel berácsoztam, közepes pogácsa szaggatóval kiszaggattam és megkentem felvert tojással. Amíg a sütő bemelegedett 200 fokra még 20 percet pihentettem és kb. 20 perc alatt pirosra sütöttem. 46 darab lett belőle. Már csak egy szolid sminkelés maradt hátra és már indulhatok is.
(Elkészítési idő: nagyon bő 2 óra)


1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ebből nekem nem maradt, csak a macska:):):)
amoha